۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

رهنمودهایی برای مدیریت در مدارس یادگیرنده

  • از مدیران مدارس انتظار می­رود بدانند وظیفه­هایی دارند که روز به روز پیچیده­تر و دشوارتر می­شود و رسیدن به درجه­ای از تسلط در مهارتهای رهبری و مدیریت اثربخش برای تغییر به زمان نیاز دارد.
  • فرایند تغییر در مدارس به نسبت شرکت­های خصوصی، که شما در زمان کوتاه­تری نتیجه کار خود را می­بینید، وقت بیشتری می­گیرد.
  • مدارس موفق دارای بینش روشنی­اند که در آن، همه اجزای مدرسه خود را «متعهد» می­دانند. در این مدارس، مسؤولیت­های همه دست­اندرکاران نیز به روشنی تعریف شده است، بر این اساس هر معلم، رهبر مدرسه نیز محسوب می­شود زیرا موظف است دانش­آموزان خود را به سوی تجارب یادگیری هدایت کند.
  • هم در سطح مدرسه و هم نظام آموزشی، مقاومت در برابر تغییر امری طبیعی است.کسانی که اغلب بر اساس تعریف در آموزش و پرورش مشارکت دارند افراد فرهیخته و ادیبی هستند. آنها توان یادگیری سریع زبان اداری را دارند، اما این بدان معنی نیست که می­توانند یادگیری مشارکت در فرایند تغییر را درونی کنند. مدیران مدارس باید راهی برای برانگیختن آنان پیدا کنند.
  • برای یک رهبر مدرسه، مدیریت اثربخش ارتباط­ها و ادراک­ها، یک مهارت کلیدی است.
  • کار گروهی مداوم در بین مدیران و کارکنان مدارس عنصری کلیدی برای اجرای رویکردهای نو در مدارس محسوب می­شود.
  • وقتی مدارس، خود ابتکار عمل را به دست می­گیرند، منابع را مهیا می­کنند و صلاحیت­های شگرفی را در مدیریت به نمایش می­گذارند. همچنین آنها با اعتماد به نفس بیشتری در می­یابند که می­توانند نوآوری و تغییرات بیشتری را به وجود آورند. در این سازمان­های یادگیرنده، افراد و گروهها به مربیانی اندیشمند مبدل می­شوند.
  • یک رهبری پویا اغلب دستیابی به هدفی را که برای آن می­کوشد، سرعت می­بخشد. به هر حال تکیه بر نیروی کاریزماتیک یا انرژی یک مدیر و رهبر منحصر به فرد برای حفظ و پشتیبانی از تغییر در مدرسه، مخاطره­آمیز است. و آخرین امتحان برای ارزیابی تحول، ماندگاری آن بدون و جود پایه­گذار اصلی­اش است.

با اندکی تغییر به نقل از جدیدترین مجموعه نوآوری­ها در آموزش و پرورشCERI

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر