۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

ویژگیهای کلاس درس متفاوت و کارآمد

  • در کلاس درس متفاوت معلمان درس خود را با توجه به سطحی که دانش آموزان در آن قرار دارند آغاز می کنند نه براساس راهنمای برنامه درسی، آنها بر روی این فرض که دانش آموزان از طرق مختلف متفاوتند ، توافق کامل دارند. بنابراین آنها این فرضیه را نیز پذیرفته اند که معلمان باید برای درگیر نمودن دانش آموزان در آموزش از طریق روش های مختلف یادگیری نظیر در نظر گرفتن علایق متفاوت دانش آموزان و استفاده از نرخ ها و سطوح متنوع آموزش با درجات مختلفی از پیچیدگی آمادگی داشته باشند.
  • در کلاس درس متفاوت معلمان تضمین می­کنند که دانش­آموز متناسب با رشد شخصی­اش با خودش رقابت ­کند به جای اینکه با سایر دانش­آموزان مقایسه شود.
  • در کلاس درس متفاوت، معلمان برای هر فرد دانش آموز روش­های خاصی را فراهم می­نمایند که تا سرحد ممکن عمیق و سریع یادبگیرد بدون مفروض داشتن یک نقشه راه برای یادگیری یکسان با دیگر دانش­آموزان. این معلمان معتقدند که دانش­آموزان باید به استانداردهای بالا دست یابند. آنها به سختی تلاش می کنند تا از تلاش، مبارزه و پیشرفت دانش آموز مطمئن شوند . آنها در بین دانش آموزان فکر می کنند و فراتراز حد انتظار کار می کنند تا بیشتر از آنچه که فکر می کردند می توانند، موفقیت کسب نمایند و این اعتقاد که یادگیری متضمن تلاش، ریسک و مخاطره و رضایت و کامیابی شخصی است در بین شاگردانشان تحقق یابد. این معلمان همچنین تلاش می کنند تا مطمئن شوند که هر دانش آموزی همواره این واقعیت را تجربه کند که موفقیت احتمالاً به دنبال کار و تلاش زیاد به دست آید.
  • معلمان در کلاس­های متفاوت با صحبت از طیف وسیعی از استراتژی­های آموزشی و مشارکت با دانش­آموزانشان برای دیدن آنچه که یادگرفته شده و هم اینکه آیا محیط یادگیری برای یادگیرندگان شکل یافته ، زمان را بطور انعطاف­پذیری به کار می­برند، آنها برای قرار گرفتن دانش­آموزان در قالبی استاندارد تلاش نمی­کنند. شما ممکن است بگویید این معلمان دانش­آموز دانش­آموزان خود هستند. آنها تشخیص دهنده و پیش توصیف کننده­ی بهترین آموزش ممکن برای دانش­آموزانشان هستند. این معلمان همچنین هنرمندانی هستند که ابزارهایی از مهارت خود را به­کار می­برند تا به نیازهای دانش­آموزانشان توجه کنند. تلاش آنها برای دستیابی به استاندارد نیست زیرا ایشان ایمان دارند که دانش­آموزان اشخاص و افرادی متفاوت هستند و آموزش با تولید انبوه و وسیع فقط در ظاهر برای تمامی دانش­آموزان مناسب است.
  • معلمان در کلاس­های متفاوت درس خود را با احساسی واضح و نیرومند از آنچه که به منزله آموزشی فعال و درگیرانه و برنامه­ی درسی نیرومند است آغاز می­کنند. سپس آنها از خود می­پرسند که چه خواهد شد اگر آموزش و تدریس را آنچنان تغییر دهم که هر دانش­آموزی به فهم و مهارتی برسد که راهنمایی برای مراحل بعدی یادگیری­اش باشد. اساساً معلمان در کلاس­های متفاوت این واقعیت را می­پذیرند و برای آن برنامه­ریزی می­کنند که دانش­آموزان مشترکات زیادی را با خود به مدرسه می­آورند اما همین دانش­آموزان تفاوتهای اساسی­را که آنها را تبدیل به اشخاص می­نماید نیز با خود به مدرسه می­آورند.
  • اگرچه کلاس درس متفاوت، مضمون مشترک و متعارفی را دربر دارد اما هنوز رسیدن به آن مشکل است. در این بخش، دستیابی به یک کلاس درس متفاوت مشکل است زیرا ما فقط تعدادی مثال از آن را نام بردیم. مثالهایی که خارج از اینجا وجود دارند، بنابراین لازم است روشی کارآمد برای آغاز جستجوی آموزش و تدریسی متفاوت ارائه دهیم.

ترجمه ی بخشی از فصل اول کتاب Differentiated Classroom: by Carol Ann Tomlinson

سال انتشار: 2009

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر