۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

زيرسيستم اصلي مدرسه يادگيرنده

  • زيرسيستم اصلي مدرسه يادگيرنده، يادگيري است. سرعت، كيفيت و فرايندهاي يادگيري و محتواي اصلي‌شان، ساير زيرسيستم‌هاي سازمان يادگيرنده را پشتيباني و تقويت كرده، آنها را توسعه مي‌دهد.
  • اصول يادگيري:
  • نظريه پردازان يادگيري دريافته‌اند كه ما هنگامي به بهترين وجه ياد مي‌گيريم كه براي دستيابي به چيزي برانگيخته مي‌شويم همان‌طور كه از كسب انگيزه براي يادگيري مخالفت مي‌كنيم. همچنين هنگامي كه يادگيري، سراسر وجود فرد را فرا مي‌گيرد، ذهن، ارزش و احساس‌ها كامل‌تر مي‌شود.
  • افراد تمايل دارند بيشتر گيرنده باشند تا يادگيرنده چيزهايي كه به آنها براي خلق كردن كمك مي‌كنند.
  • يادگيري درباره‌ي خودمان مي‌تواند تهديدآميز باشد و اگر منجر به تغييراتي در خودپنداره‌ي ما شود، اغلب همراه با مقاومت خواهد بود.
  • بعضي از قوي‌ترين عوامل شتاب دهنده‌ي يادگيري عبارتند از:
  • يادآوراني براي به خاطر آوردن و يادسپاري بيشتر
  • موسيقي براي آرامش دادن به ذهن
  • استعاره‌ها و داستان‌هايي براي علاقه‌مند شدن كلي يادگيرنده جهت توسعه‌ي مفهوم و انتقال يادگيري
  • عوامل بيروني و ظاهري براي ايجاد محيط يادگيري قوي و يكپارچه‌تر
  • روشنايي، رنگ چيدمان‌هاي داخلي اتاق كه حالات‌هاي يادگيري مطلوب را ايجاد مي‌كنند.
  • نقشه‌هاي ذهني يا نمودارهاي اطلاعاتي، به يادگيري، يادآوري، شكل‌گيري مفهوم، ايجاد ايده، و برنامه‌ريزي كمك مي‌كنند.
  • توجه به بعضي از اصول اساسي زير براي گسترش محيط يادگيرنده (افزايش يادگيري شتابناك) مي‌تواند مهم باشد:
  • محيط طبيعي، آرام و شاد فراهم سازيد.
  • به افراد جهت حذف يا كاهش ترس‌ها، استرس‌ها، يا موانع يادگيري كمك كنيد.
  • سبك‌ها، سرعت و نيازهاي يادگيري مختلف را ابه‌منظور صلاح كنيد.
  • مطالب (يادگيري) را به‌صورت تصويري و كلامي ارايه نماييد
  • با يادگيري به عنوان يك تلاش جمعي (مشاركتي) رفتار كنيد.

به نقل از: Building The Learning Organization

۱ نظر:

  1. چه خوش است حال مرغی که قفس ندیده باشد

    چه نکوتر آنکه مرغ‍‍ــی ز قفـس پریده باشد

    پـر و بـال ما بریدند و در قفـس گشـودند

    چه رها چه بسته مرغی که پرش بریده باشد

    من از آن یکی گـزیدم که بجـز یکـی ندیدم

    که میان جمله خوبان به صفت گزیده باشد

    عجب از حبیـبم آید که ملول می نماید

    نکند که از رقیبان سـخنی شـنیده باشد

    اگر از کسی رسیده است به ما بدی بماند

    به کسی مبـاد از ما که بدی رسـیده باشد.



    (( صادق سرمد ))

    پاسخحذف