۱۳۸۸ مهر ۳۰, پنجشنبه

نوشدگی مدرسه:

سیاست­های تجدید نظم و مسؤلیت­ها خود به خود به نوشدگی مدارس منجر نمی­شود- زیرا نتیجه باید از درون به دست آید. به نظر گاردنر، نوشدگی آموزشی با خود- نوشدگی (Self-renewal) آغاز می­شود. انسان­ برای زیستن در یک زندگی نوشونده باید توانایی­های زیر را داشته باشد.

  • شناسایی کلیشه­ها و غلبه بر آنها
  • در فکر یک فرایند همیشگی خودپژوهی بودن و به اجرا درآوردن آن
  • آموزش و پرورش را یک فرایند مادام­العمر دانستن
  • قبول و تحمل شکست همچون یکی از بهترین تجارب یادگیری
  • توانایی ایجاد احترام متقابل و روابط عادلانه و همدلانه با دیگران
  • نوشدگی، مستلزم همکاری است و مدیران باید پنج مهارت زیر را برای بهبود محیط تربیتی به دست آورند:
  • تعیین یک مأموریت مشترک
  • پرداختن به کار به منزله عوامل تغییر
  • اشتراک مساعی با همکاران
  • اندیشه جامع و همه گیر درباره تمام اجزای سازنده
  • درک و ایجاد پیوندهای عینی بین نطریه و عمل
  • اقدامات و ابتکارات مدیر مدرسه و همکاران او می­تواند تغییرات مورد نیاز را پدید آورد. اما این امر مستلزم همکاری اجتماع است. نوشدگی آموزشی اجتماع مدار ، دامنه گسترده­ای از اولیای امور در مدارس و افرادی بیرون از مدرسه، همچون معلمان، پدران و مادران، دانش­آموزان،کارکنان و سایر شهروندان را در راه ارتقای کیفیت خدمات انسانی و تربیتی را درگیر می­سازد. ضرورت درگیر ساختن اجتماع در این فرایند جزء یکی از مؤلفه­های مهم پیشرفت مدرسه است.

«New school management approaches »

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر