۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

پویایی های یادگیری

  • زيرسيستم اصلي مدرسه يادگيرنده، يادگيري است. سرعت، كيفيت و فرايندهاي يادگيري و محتواي اصلي‌شان، ساير زيرسيستم‌هاي سازمان يادگيرنده را پشتيباني و تقويت كرده، آنها را توسعه مي‌دهد.
  • اصول يادگيري :
  • نظريه پردازان يادگيري دريافته‌اند كه ما هنگامي به بهترين وجه ياد مي‌گيريم كه براي دستيابي به چيزي برانگيخته مي‌شويم همان‌طور كه از كسب انگيزه براي يادگيري مخالفت مي‌كنيم. همچنين هنگامي كه يادگيري، سراسر وجود فرد را فرا مي‌گيرد، ذهن، ارزش و احساس‌ها كامل‌تر مي‌شود.
  • افراد تمايل دارند بيشتر گيرنده باشند تا يادگيرنده چيزهايي كه به آنها براي خلق كردن كمك مي‌كنند.
  • يادگيري درباره‌ی خودمان مي‌تواند تهديدآميز باشد و اگر منجر به تغييراتي در خودپنداره‌ي ما شود، اغلب همراه با مقاومت خواهد بود.
  • بعضي از قوی‌ترين عوامل شتاب دهنده‌ی يادگيری عبارتند از:
  • يادآوراني برای به خاطر آوردن و يادسپاری بيشتر
  • موسيقي براي آرامش دادن به ذهن
  • استعاره‌ها و داستان‌هايی برای علاقه‌مند شدن كلي يادگيرنده جهت توسعه‌ی مفهوم و انتقال يادگيری
  • عوامل بيروني و ظاهري براي ايجاد محيط يادگيری قوي و يكپارچه‌تر
  • روشنايي، رنگ چيدمان‌های داخلي اتاق كه حالات‌هاي يادگيري مطلوب را ايجاد مي‌كنند.
  • نقشه‌هاي ذهني يا نمودارهاي اطلاعاتي، به يادگيري، يادآوری، شكل‌گيری مفهوم، ايجاد ايده، و برنامه‌ريزی كمك مي‌كنند.
  • توجه به بعضي از اصول اساسي زير براي گسترش محيط يادگيرنده (افزايش يادگيري شتابناك) مي‌تواند مهم باشد:
  • محيط طبيعي، آرام و شاد فراهم سازيد.
  • به افراد جهت حذف يا كاهش ترس‌ها، استرس‌ها، يا موانع يادگيري كمك كنيد.
  • سبك‌ها، سرعت و نيازهاي يادگيري مختلف را اصلاح كنيد.
  • مطالب (يادگيري) را به‌صورت تصويري و كلامي ارايه نماييد.
  • با يادگيري به عنوان يك تلاش جمعي (مشاركتي) رفتار كنيد.

« مايكل ماركوارت »

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر