- الف) سلامت و بازبودن جو مدرسه:
- بازبودن رفتار رهبری یعنی اعمال پشتیبانی از معلمان، آزادی و تشویق معلمان برای کسب تجربه و عمل به طور مستقل، و کاستن رویه های بوروکراتیک، در صورت وجود.
- بازبودن رفتار معلم نیز اشاره به عملکرد معلمانی دارد که در تدریس جدی و فعال اند، در مقابل دانش آموزان متعهدند،حرفه ای و انتقاد پذیرند و احترام متقابل به همدیگر می گذارند.
- ب) سلامت جو مدرسه: سلامت اشاره به پیوند و هماهنگی مثبت بین و درون عناصر کلیدی در مدارس دارد. به طور اخص پویایی سالم بین فردی میان معلمان و مدیران- میان معلمان و دانش آموزان عناصر کلیدی کیفیت مدارس می باشد. اینها شامل جنبه هایی از قبیل رهبری پویا،تأکید علمی،منابع کافی،ارتباط مثبت و مناسب معلمان و همچنین جهت گیری حرفه ای که در جهت خود سامانی و بهبود دائمی حرکت می کند، می باشد.
- ج) پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس مختلف ابزار دیگر کیفیت مدارس است.
- د) اثربخشی کلی مدرسه: این شاخص دربرگیرنده ی مواردی چون کیفیت و کمیت محصولات و خدمات،کارآیی، انعطاف پذیری و قابلیت سازگاری می باشد.
- ه) فرهنگ: شامل هویت مشترک،اعتماد،اعتبار و اصالت،همکاری و مشارکت است.
- « به نقل از Wayne K. Hoy Dennis J.Sabo »
۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه
برخی از شاخص های کیفیت مدارس
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر