حركت از سازمان غير يادگيرنده به سوي سازمان يادگيرنده مستلزم تحول مهمي همانند تحول در تبديل كرم درختي به پروانه است.پروتوپلاسم خام موجود در پيلهي كرم بهطور مجدد شكل گرفته (مهندسي مجدد، تجديد ساختار، و تمركز مجدد) و به صورت يك پروانهي زيبا و قوي ظاهر ميشود كه ميتواند با قدرت در همه جهات حركت كند و همچنين قادر است با جريان باد پرواز كند و يا از آن ايمني يابد. ساختار و استراتژيهاي شركت پيش از آنكه بتواند بهسازمان يادگيرنده تبديل شود، بايد به طرق مختلف تغيير يابند.
زیر سیستم سازمان
- چشم انداز: چشم انداز مشترك برای افراد و سازمان، همانند ستاره های آسمان براي يافتن مسير ميباشد. تصور اينكه سازمانی بعضي از معيارهای موفقيت را بدون برخورداری از چشم انداز مشترك عميق كسب و حفظ كرده باشد، سخت است. دلايل متعددی وجود دارد كه چرا اين چشم انداز مشترك براي تبديل شدن به سازمان يادگيرنده بسيار مهم هستند.
- اول اينكه، چشم انداز مشترك تمركز و انرژي براي يادگيري را فراهم ميسازد.
- دوم اينكه، چشمانداز افراد را به عمل سوق ميدهد .
- سوم اينكه، كشش به سمت هدف مطلوب بالاتر با نيروي حاكم بر وضع موجود مقابله ميكند .
- چهارم اينكه، ارزشها و معاني مشترك، در تعيين نوع دانشي كه سازمان ذخيره و منتقل ميكند، مهم هستند .
- فرهنگ: همانطور كه ملتها فرهنگهاي متفاوتي دارند، سازمانها نيز شيوههاي متمايزي براي اعتقاد داشتن، انديشيدن و عمل كردن، دارند كه بهوسيله نمادها، قهرمانان، شعاير، ايدئولوژي و ارزشها شناسايي ميشوند. فرهنگ بسياري از سازمانها گرچه فرهنگ ضد يادگيري نيست اما غير يادگيرنده ميباشد. كاركنان مسؤول يادگيري خود و همچنين ديگران هستند. آنها بايد رابطهي بين مسؤوليتهاي خود و اهداف سازمان را به عنوان يك كل، دريابند. از كاركنان انتظار ميرود از همكاران خود بياموزند و به آنها نيز ياد بدهند.
- استراتژی: بعضي از استراتژيهاي قوي و مؤثر ميتوانند سازمان را جهت تبديل شدن به سازمان يادگيرنده به طور سريع و موفقيتآميزي قادر سازند.
- يادگيري سازماني را با موفقيت سازماني و فردي هماهنگ كنيد.
- يادگيري را در همهي عمليات سازماني وارد كنيد.
- سياستهاي پرسنلي را اتخاذ كنيد كه سازمانهاي يادگيرنده را ايجاد ميكنند .
- يادگيري را شناسايي كند و پاداش دهيد.
- اثر و مزاياي يادگيري را ارزيابي كرده گسترش دهيد.
- فرصتهاي يادگيري زيادي را ايجاد كنيد.
- براي يادگيري، وقت اختصاص دهيد .
- براي يادگيري، محيط فيزيكي مطلوب ايجاد كنيد.
- يادگيري در شغل را به حداكثر برسانيد.
- يادگيري ”بهنگام “ ايجاد كنيد نه”موردي“
- ساختار: ساختار، هدايت گر قوي زندگي سازماني و افراد است. ساختار، سازمان كار، نحوهي نظارت بر عملكرد، خطوط ارتباطي، فرايندهاي تصميمگيري و درجهي كنترل دروني را كه در شركت وجود خواهد داشت تعيين ميكند.
به نقل از: Building The Learning Organization
http://www.learningschool.mihanblog.com/
پاسخحذف