۱۳۸۸ اسفند ۲۹, شنبه

مديريت و استانداردهای آموزشی

  • يكي از عوامل اعمال شايسته سالاري در مديريت مدارس ،سنجش و ارزشيابي عملكرد واجراي درست(وقابل اجراي) آن است كه با ملاك هاي معتبر و با اهداف مشخصي مقايسه مي شود.
  • امروزه در مقوله استانداردهاي آموزشي ميزان تحقق اهداف آموزشي، يكي از مهمترين معيارهاي سنجش عملكرد مدير است . يكي ديگر از معيارهاي اثر بخشي مديران، رضايت و تعهد كاركنان است ،اگر چه معيار اصلي ارزيابي مدير آموزشي ،كيفيت عملكرد وي در تحقق اهداف آموزشي است اما در انجام اين امر كاركنان و دبيران نقش كليدي دارند. به بياني ديگر تحقق اهداف نظام آموزشي با استانداردهاي كمي و كيفي بالا ،مستلزم تعهد و رضايت كاركنان و دبيران است .
  • اما سؤال اين است كه با چه روشي مي توان شرايط شايستگي مديران اثر بخش را تعيين كرد ؟
  • وبا چه روشي مي توان ، شرايط شايستگي مديران اثر بخش را فراهم كرد؟
  • در پاسخ،مقوله ي ((توسعه در مديريت))را به عنوان استاندارد بخشي به مديريت مطرح مي سازند .
  • آقاي آلن مامفورد مي گويد:توسعه ي مديران عبارت است از :فرايندهاي يادگيري برنامه ريزي شده اي كه رشد اثربخشي آنان را در بر داشته باشد. اين توسعه،ابعاد آموزشي،تربيتي و عملي را شامل مي شود .
  • دستيابي به استانداردهاي اثربخشي در مديريت آموزشي :مستلزم مهارت وآموزش خاصي خواهد بود و اين امر فلسفه يادگيري مستمر،مادام العمر(شغلي)را براي مديران يك ضرورت مي سازد.
  • و بدون توسعه ي مديران يعني ايجاد مديراني ياد گيرنده ،تحقق توسعه سازماني (مدارس)محقق نخواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر