۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

درس های مهمی درباره بازسازی مدارس

  • نکته 1: باید توجه داشت که تغییرات عمده و سریع با تحولات فزاینده متفاوت است. روش هایی که برای ایجاد تحولات بزرگ به کارگرفته می شوند بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت کمی با تدابیری دارند که در سازمان هاي ( مدارس ) نمونه اندیشیده می شوند. بطور آشکارا تحولات بزرگ و موفق زمانی موثر خواهد بود که در نحوه مدیریت و کنترل مدرسه دگرگونی حاصل شود. به عبارت دیگر دست یابی به پیشرفت های بزرگ بدون دگرگونی در مدیریت و دیگراعضاي کنترل کننده مدرسه، امکان پذیر نخواهد بود.
  • نکته 2: حذف مدارس ضعیف به یکباره امکانپذیر نیست. این امر در حیطه مسئولیت وزارت آموزش و پرورش است که باید با دقت صورت گیرد. حتی بهترین روش های بازسازی گاهی با عدم موفقیت مواجه می شوند. بنابراین لازم است سازمان ها برای دستیابی به نتایج مطلوب گاهی یک روش را چندین بار تکرار کنند. تقریبا 70 درصد از تلاش ها برای ایجاد تغییرات در مدارس با شکست مواجه می شود. در بخش های خصوصی اندازه گیری شکست و موفقیت نسبتاً ساده است. سرمایه گذاران تخمین زده اند که 20 درصد از سازمان ها با شکست مواجه می شوند، 60 درصد با عملکرد متوسط پیشرفت می کنند و تنها 20 درصد باقی مانده به موفقیت دست می یابند. برای مدارسی که ضعیف عمل می کنند لازم است برنامه های بازسازی دائمی را در نظر گرفت. در هر دوره از به کارگیری روش های متفاوت بازسازی برخی از مدارس همچنان ممکن است شکست بخورند.
  • نکته 3 – مدیران مدرسه باید برای یادگیری دانش آموزان مدرسه خود ارزش بسیاری قائل شوند و با نظریات آموزش و پرورش منطقه خود در صورت عملکرد ضعیف موافقت نمایند. بحث مدیریت و رهبری یک مدرسه در بازسازی مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

«به نقل از مدارس کارآمد»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر