۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

کاربردهای ساختن گرایی در محیطهای یادگیری مبتنی بر فناوری:

  • رویکرد یادگیری ساختن­گرایی ایده­ها و اصولی را که برای فضاهای یادگیری با حمایت فناوری مهم است، فراهم می­کند. کاربردهای این رویکرد در محیط­های یادگیری مبتنی بر فناوری عبارتند از:
  • 1- یادگیری در شرایط واقعی و معنی­دار صورت می­پذیرد. لازمه­ی این کار، درگیری فعال دانش­آموزان در فرایند حل مسأله و تصمیم­گیری است. ابزارهای فناوری از جمله انواع گوناگون شبیه­سازی­ها،مالتی مدیا،ابررسانه­ها و ارتباطات از راه دور مانند اینترنت و ایمیل، به یادگیری مبتنی بر حل­مسأله کمک می­کنند. این ابزارها مزایایی دارد: از جمله توانایی در انتخاب اطلاعات از منابع گوناگون، فراهم آوردن تجربیات یادگیری مجازی که پیش از این امکان­پذیر نبود و فراهم آوردن فرصت­هایی برای بررسی دیدگاه­های گوناگون که به ساختن دانش منجر می­شود.
  • 2- یادگیری به نوعی فعالیت فردی و اجتماعی تبدیل می­شود. نفوذ فناوری در فرایند یادگیری، بر رخ دادن یادگیری به لحاظ اجتماعی تأثیر عمیقی دارد. از یک طرف می­توان یادگیری انفرادی را هنگام کار با رایانه دید و از طرف دیگر، فناوری به دانش­آموزان فرصت می­دهد که در شرایط یادگیری متنوع و اجتماعی با رایانه، شبکه­های رایانه­ای، ایمیل و ارتباطات از راه دور، بهتر یاد بگیرند.
  • 3- شناخت فزاینده­ی توانایی­های محیط­های یادگیری با حمایت فناوری می­تواند به ایجاد انواع متفاوتی از محیط­های یادگیری، از جمله محیط یادگیری اجتماعی و خلاق منجر شود که مورد تأکید ساختن­گرایی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر