۱۳۸۹ مرداد ۱۷, یکشنبه

روش سخنراني آری یا نه؟

معلمان در بهترين شرايط بين 4 تا 6 سال مي‎توانند به مسائل حرفه‎اي علمي آشنا شوند يا روشهاي تدريس و فنون معلمي را بيامورند اما بايد توجه داشت كه اين افراد 12 تا 18 سال از معلمان خود الگو گرفته‎اند و سعي مي‎‏كنند مانند معلمان خود تدريس كنند، به همين خاطر روش‎هاي نوين تدريس ، تحول لازم را پيدا نكرده است. از ديگر دلايل ترجيح روش سخنراني به روش‎هاي فعال، تشويق اولياي مدارس مي‎باشد. در اين روش نظم بيشتري ارائه مي‎گردد،‌ كلاس‎ها بي‎سر و صداتر و مدرسه آرامتر مي‎باشد. مواقعي پيش مي‎آيد كه چاره‎اي جز استفاده از روش سخنراني نيست. امكانات در حدي نيست كه ما را ياري دهد و امكان استفاده ار روشهاي ديگر وجود ندارد. در كلاسهای 30، 40 نفره معلم ناچار به استفاده از روش سخنراني مي‎باشد و مجبور است با روش سخنراني درس را در كلاس پيش ببرد. ممكن است معلم بتواند از روشهاي فعال آموزش در چنين كلاسهايي استفاده كند اما اكثر معلمان روش سخنرانی را براي پيش برد كلاس ترجيح مي‎دهند. يكي از مزاياي روش سخنراني در تمام مقاطع تحصيلي،كم هزينه بودن اين روش آموزش است، البته طبيعي است كه در اين روش در مقاطع تحصيلي پايين‎تر ترجيح داشته باشد اما در مقاطع تحصيلي بالاتر قابل تحمل‎تر مي‎باشد .

۱ نظر:

  1. با سلام و احترام
    یک درخواست از شما داشتم و آن اینکه در مورد مطالبی که در سایتتان آورده اید منبع بدهید .
    چون این مطالب برای من بسیار مفید است اما متاسفانه منابع آن را لازم دارم که از چه کتابی و نوشته چه کسی است اما شما به آن اشاره ای نکرده اید ممنون مشوم اگر پاسخ من را بدهید
    بازهم به سایتتان سر می زن
    با تشکر زندکریمی فوق لیسانس روانشناسی تربیتی

    پاسخحذف