۱۳۸۸ مرداد ۱۷, شنبه

چه چیزی یک مدرسه را برتر می سازد؟

ویژگیهای مدارس اثربخش از دیدگاه آلبرت جی.کوپولا و جرارد ای.کونورث

  1. جو مثبت مدرسه : در این مدارس رابطه­ی مثبتی بین کارکنان وجود دارد. انزوای معلمان و بیگانگی دانش­آموزان در مدرسه به حداقل رسیده است و همه محیط فیزیکی یادگیری را حمایت می­کنند.
  2. برنامه درسی و تحصیلی کاملاً مشخص است : اهداف آرمانی و عینی آموزشی اولویت­دهی شده و در همه­ی زمینه­های موضوعی توسعه داده می­شوند.
  3. کنترل پیشرفت دانش­آموزان : کلیه­ی داده­ها ارزیابی شده و تحلیل می­شوند و برای بهبود، روش­شناسی آموزشی و برنامه­های تحصیلی بکار گرفته می­شوند.
  4. رهبری اداری: مدیر مدرسه یادگیری را به عنوان اولین کارکرد مدرسه می­داند و بر اصول یادگیری شناخت داشته و آنها را بکار می­برد و از اتلاف زمان آموزشی جلوگیری می­کند.
  5. والدین و عضویت در انجمن : در این مدارس، والدین به عضویت در انجمن تشویق می­شوند و به آنها اطلاعاتی داده می­شود و تکنیک­هایی برای کمک به دانش­آموزان به والدین آموزش داده می­شود و ارتباط مستمری بین کارکنان و مدرسه وجود دارد.
  6. خلق فرصتهایی برای مشارکت و مسؤولیت­پذیری دانش­آموزان: ارتباط خوبی بین دانش­آموزان،کارکنان مدرسه و مدیریت وجود دارد. و فعالیتهای فوق برنامه و معنی­داری برای دانش­آموزان مهیا شده است.
  7. تقویت و پاداش: پاداش­ها و مشوق­هایی برای دانش­آموزان و کارکنان برجسته در نظر گرفته می­شود.
  8. ترتیب، امنیت و انضباط: دستورالعمل مکتوبی برای رفتار کلاسی و انضباط، امنیت و ترتیب مدرسه­ای وجود دارد که بطور برجسته و روشن اجرا می­گردد و برای همه دانش­آموزان تشریح شده است.

۱ نظر:

  1. سلام.آقای سلام، آقایان کوپولا و کونورث در مورد بند پنجم بیشتر توضیح ندادن؟.شما که می دونید انجمن های مدرسه چقدر فرمالیته و تشریفاتی و کلیشه ایی هستن وبدتر از همه والدین بیشتر دانش آموزان هم که استامپی(بی سواد یا کم سواد اند.تازه اگر به مشکلات فوق کم حوصلگی و جبهه گیری و و حق به جانبی و کمبود وقت بهانه هایی از این قبیل والدین"که(بچه م مریضه ،مهمون داریم خونه م کثیفه ویا پیشرفته ترش سر کارمو تایم ندارم و بیزی هستم و ..... رو اضافه به مشکلات انجمن های بی روح مدرسمون کنیم ،(چه اتفاقی می افته؟!) فکر کنم آقایون جا بزنن!کاش مدارس اونام مشکلات مارو داشتن !!!لابد می گید چه آرزوی خبیثانه ایی!نه آرزوم زیادم بد نیست چون اون وقت اونا برای حل این مشکلات راه حل ارائه می دادن.البته اینجاست که من به عنوان همون مشوق همیشگی ظاهر میشم وانرژی مثبتم رو به صورت امواج هدفدار روانه ی ذهن و ضمیر ناخودآگاه شمامی کنم و به شما اطمینانمی دهم که می توانید...آری می توانید .پس منتظر ارائه ی راه حل های شما در راستای پر بار کردن انجمن های مدرسه هستیم .
    با تشکر"مشوق همیشگی شما....

    پاسخحذف