۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

رهبری مدرسه

ما راجع به کارکردهای رهبری بسیار کم می دانیم .رهبری دومین عامل مؤثر در عملکرد مدارس می باشد. ما می دانیم که تدریس با کیفیت بالا بر عملکرد بهتر مدارس نیرومندتر است.تدریس با کیفیت بالا در موفقیت مدارس و سیستمهای آموزشی عاملی کلیدی است.
لازم است 5 نکته را درمورد رهبری موفق مدارس بدانیم:
  • موضوعات و مسائل زمینه ای یا موقعیتی: رهبران کارآمد شرایط و موقعیت خود را می شناسند و تحلیل می کنند. آنها به شرایط و موقعیت آگاه هستند. رهبران باید به شیوه ای عمل کنند که نیازهای مدارس شان تحقق یابند.
  • وظایف اصلی رهبران مدرسه واضح هستند: طراحی مجدد مدرسه، مدیریت فرایند تدریس و یادگیری ، رهبران باید خوشبین،مثبت و بهبود محور باشند
  • یادگیری محور بودن رهبر بسیار حیاتی و مهم است: موفقیت ها،پیشرفت دانش آموزان و کیفیت تدریس را کنترل می کند ،به خوبی از داده ها برای تحلیل و ارزیابی عملکرد استفاده می کند،ایجاد و تداوم بحث و تبادل نظر راجع به تدریس و یادگیری ،حفظ و تداوم فرایند بهبود مدرسه
  • رهبری مدارس کار سخت و ارزنده ای است: اقدامات رهبری مدرسه می تواند نتایج چندگانه ایجاد کند و ارزنده از این لحاظ که رهبری متضمن دستیابی دانش آموزان به موفقیت، توسعه دیگران و بهبود نتایج است.
  • رهبری در مدارس در حال تغییر مداوم است: مدل های نوین رهبری در حال ظهور هستند، بسیاری از رهبران،آنسوی مدارس خود، دیگران و رهبران سایر سیستمها را پشتیبانی می کنند و مدل های جدید مهارتهای مختلفی را از هم اکنون و در آینده ای نزدیک نیاز دارند.

ترجمه بخشی از سخنرانی پروفسور جف در کنفرانس بارسلونا(2008)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر