۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

نوآوری آموزشی در مدارس

  • 1-تولید نوآوری: در این مرحله ایده­ها توسط نوآوران و براساس دانش موجود، تجربیات، مطالعات و یا پیشنهاد گروههای دیگر تولید می­شود. نکته مهم این است که در برخورد با چالش­ها و نیازها، ایده­ای خلق شود و مورد بررسی ابتدایی قرار گیرد.
  • 2- اصلاح و متناسب سازی نوآوری با ویژگیهای پذیرندگان طرح: ویژگیهای ذیل، یک نوآوری را قابل پذیرش می­سازد: الف- مزیت نسبی و مفید بودن آن ب- سازگاری و هماهنگی آن با ارزشهای موجود ج- میزان دشواری نوآوری و کاربست آن د- آزمون پذیری طرح ه- مشاهده­پذیری و قابل لمس بودن نتایج نوآوری .
  • 3- انتشار و اطلاع رسانی : در این مرحله گروهی که در معرض نتایج نوآوری آموزشی قرار می­گیرند از جریان تولید و ایجاد نوآوری مطلع می­شوند.
  • 4- پذیرش و ایجاد آمادگی در مدرسه و تقاضا: پذیرش یک نوآوری نمی­تواند صرفاً مبتنی بر تصمیم فردی مدیر مدرسه باشد و تجربه نشان داده است که تصمیم گیری فردی در مورد نوآوری، در معلمان مقاومتهایی منفی و پنهان ایجاد می­کند. بنابراین تصمیم­گیری برای بهره­گرفتن از یک نوآوری مفید باید بصورت مشارکتی(معلمان،والدین و مدیریت مدرسه) صورت گیرد.
  • 5-بررسی تقاضای مدرسه: مدارس متقاضی باید حداقل شرایط لازم را برای اجرای نوآوری در مدرسه خود داشته باشند.
  • 6- پشتیبانی از مدارس متقاضی اجرای نوآوری در جنبه­های اداری،مالی و علمی.
  • 7-بازخورد و اصلاح: بازخورد امکان اصلاح و بازبینی مستمر نوآوری و انطباق آن با نیاز مدرسه فراهم آورده و روند گسترش و پذیرش آن را تسهیل می­نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر