- 1-تولید نوآوری: در این مرحله ایدهها توسط نوآوران و براساس دانش موجود، تجربیات، مطالعات و یا پیشنهاد گروههای دیگر تولید میشود. نکته مهم این است که در برخورد با چالشها و نیازها، ایدهای خلق شود و مورد بررسی ابتدایی قرار گیرد.
- 2- اصلاح و متناسب سازی نوآوری با ویژگیهای پذیرندگان طرح: ویژگیهای ذیل، یک نوآوری را قابل پذیرش میسازد: الف- مزیت نسبی و مفید بودن آن ب- سازگاری و هماهنگی آن با ارزشهای موجود ج- میزان دشواری نوآوری و کاربست آن د- آزمون پذیری طرح ه- مشاهدهپذیری و قابل لمس بودن نتایج نوآوری .
- 3- انتشار و اطلاع رسانی : در این مرحله گروهی که در معرض نتایج نوآوری آموزشی قرار میگیرند از جریان تولید و ایجاد نوآوری مطلع میشوند.
- 4- پذیرش و ایجاد آمادگی در مدرسه و تقاضا: پذیرش یک نوآوری نمیتواند صرفاً مبتنی بر تصمیم فردی مدیر مدرسه باشد و تجربه نشان داده است که تصمیم گیری فردی در مورد نوآوری، در معلمان مقاومتهایی منفی و پنهان ایجاد میکند. بنابراین تصمیمگیری برای بهرهگرفتن از یک نوآوری مفید باید بصورت مشارکتی(معلمان،والدین و مدیریت مدرسه) صورت گیرد.
- 5-بررسی تقاضای مدرسه: مدارس متقاضی باید حداقل شرایط لازم را برای اجرای نوآوری در مدرسه خود داشته باشند.
- 6- پشتیبانی از مدارس متقاضی اجرای نوآوری در جنبههای اداری،مالی و علمی.
- 7-بازخورد و اصلاح: بازخورد امکان اصلاح و بازبینی مستمر نوآوری و انطباق آن با نیاز مدرسه فراهم آورده و روند گسترش و پذیرش آن را تسهیل مینماید.
۱۳۸۸ آذر ۲۴, سهشنبه
نوآوری آموزشی در مدارس
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر