آيا به عنوان يک مدير واحد آموزشی توانسته ايد تاکنون به صورت ساختاری برای پشتيبانی ، ايجاد انگيزه و تشويق مادی و غيرمادی کارکنان تحت پوشش خود در طراحی و اجرای برنامه های جديد به موفقيت دست يابيد؟
1- انتخاب رئيس پروژه
کليه فعاليت ها را برای طراحی و اجرای يک برنامه جديد به صورت پروژه تعريف و دسته بندی نموده و يکی از افراد با تجربه از کارکنان (معاونين ، مشاورين و...) را به سمت رئيس پروژه انتخاب کنيد.اين فرد غالبا بايد از اهداف و استراتژيها و چشم انداز های مدرسه به خوبی مطلع باشد و با مشارکت همکاران در کليه امور ، ايجاد انگيزه در انان و حمايت لازم و به موقع سعی کند فضايی را بوجود آورد که کارکنان ديگر در هيچ شرايطی دلسرده نشده و ترس از وقوع هرگونه پيشامد ناخوشايند را به خود راه ندهند.
2-برنامه ريزی جذب کادر علاقمند
برای افراد متخصص که در طراحی و اجرای برنامه های جديد يا در ارتباط تنگاتنگ با اين بخش فعاليت می کنند از همه مهم تر اين است که از افراد فعال ، علاقمند و با پشتکار بهره جويند.
3-ارزشيابی و تشويق
کارکنان ، معلمان و کليه عوامل تحت پوشش را برحسب عملکرد و تلقی از نيازشان ، از طرق مختلف پرداخت های مادی و معنوی و به صور مختلف نظير احساس احترام ، پايگاه و منزلت اجتماعی و.... می بايست مورد تشويق قرار داد.
4-بررسی کليه ايده ها
روند پژوهش و تحقيقات در محيط های آموزشی نشان می دهد که مدرسه و برنامه ای موفق است که از همه ايده ها استفاده شود و کليه ايده های موجود را مورد بررسی و نقد و ملاحظه قرار داد.
5-حضور فعال و حمايت مدير
کادر آموزشی و کارکنان در برنامه های جديد با مشاهده حمايت و حضور فعال مدير در روند طراحی ، اجرا و ارزيابی برنامه جديد با شوق و اطمينان بيشتر ی فعاليت کرده و نسبت به کليه متغيرها و عوامل مرتبط با برنامه جديد با حساسيت و دقت کافی برخورد می کنند. مدير در تمام لحظات موظف است برای موفق شدن برنامه جديد متعهدانه امور را نظارت و پيگيری کند.
6-غربال کردن ايده ها
رئيس پروژه ،مدير ، کارکنان فعال و علاقه مند می بايست ايده های جديد را به دقت بررسی کرده و موارد مرتبط و مفيد را ز نامرتبط و غيرمفيد جدا نمايند . در بررسی ايده های جديد جای هيچگونه مسامحه ای وجود ندارد.در غيراين صورت فقط با طولانی شدن عرضه برنامه های نهايی مواجه خواهند شد.
7-کنترل و انعطاف پذيری
فرآيند توسعه برنامه را با توجه به امکانات ، فرصت ها ، تهديد ها و بحرانها هميشه بايد کنترل کرد و به موقع بايد انعطاف پذير بود.
8-اهداف راهنمای واقعی
روند فعاليت ها را در اجرای برنامه ها مستمرا و گام به گام در راستای اهداف استراتژيک مدرسه بايد مورد توجه قرار داد.
9-ارزش های مشترک
ارزش های مشترک و يا همسويی اهداف مدرسه و کارکنان عمده ترين عامل موفقيت اجرای برنامه های جديد در مدرسه است . مدير واحد آموزشی و فردی که به عنوان رئيس پروژه برنامه جديد انتخاب شده است ، همواره می کوشند تا فعاليت های اجرايی برنامه جديد در نزد کارکنان به عنوان اولويت مهم در ميان تمامی کادر مورد توجه قرار گيرد و از اين که موفقيت ها فقط مرهون يک قسمت شناخته شود و ديگر قسمتها احساس جدايی کنند ، پرهيز می کنند.
10-تلاش برای جذب منابع
مدير و رئيس پروژه و ساير کارکنان فعال و تلاشگر فقط به منابع موجود اکتفا نکرده ، بلکه برای پشتوانه منابع خصوصا تقويت منابع انسانی و علمی تلاش می کنند.تجربه نشان می دهد مدارسی که فقط به منابع ( مادی و انسانی ) موجود اکتفا نموده و به تقويت آن نمی پردازند، در اجرای برنامه های جديد کمتر موفق بوده اند.
شما اگر از جمله مديرانی هستيد که تاکنون اقدام به طراحی و اجرای برنامه جديد و خلاق در سطح واحد آموزشی ( يا با مدارس همجوار) ننموده ايد ، بايد حرکت کنيد و با تلاش و فعاليت برای طراحی و اجرای برنامه های جديد در سطح ملی و حتی بين المللی همت کنيد.
****
منبع : مقاله " مدارس پيشرو چگونه پيشرو می شوند؟
سلام آقای سلام.مقاله ی مدارس پیشروی شما رو مطالعه کردم .مقاله ی پر باری است به شخصه سعی می کنم از این 10فاکتور استفاده کنم و بعدا نتیجه ی کار خود را برای شما ارسال نمایم .امیدوارم سایر مدیران نیز مقاله را مطالعه نمایند و آن را به کار بگیرن.
پاسخحذفبا تشکر "قوت قلب