مدرسه هوشمند سازمانی است آموزشی ، با موجودیت فیزیکی و حقیقی ( و نه مجازی ) که در آن دانش آموزان به شکل نوینی آموزش خواهند دید . در این گونه مدارس،دانش آموزان متناسب با استعداد ها وعلایق خود به یادگیری می پردازند . توجه به بارور کردن تمامی استعدادها ی بالقوه دانش آموزان در تمامی فعالیتهای آموزشی و فوق برنامه در این مدارس به چشم می خورد ، همچنین محدودیتی در ادامه روند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموز وجود نخواهد داشت . پژوهش و تحقیق و در نتیجه تولید علم در مدارس هوشمند جزء ارزشهای بنیادین محسوب می شود . دانش آموزان در انتخاب نحوه یادگیری وآموزش خود ازآزادی بیشتری برخوردارمیشوند ونقش موثرتری را ایفا خواهند نمود.البته استفاده از راهنماییهای مسئولین مدرسه در این راه ضروری خواهد بود . معلمان در این مدارس به متخصصینی توانا تبدیل می گردند که راهنمایی دانش آموزان را در فرایند یادگیری بر عهده خواهند داشت، همچنین آنها در دستیابی دانش آموزان به منابع دانش در جهت انجام فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی ، نقش تسهیل کننده خواهند داشت . در حقیقت نقش سنتی معلمان که به عنوان منبع اصلی دانش و ارائه کنندگان آن شناخته می شدند به راهنمای دانش آموزان در جهت خود یادگیری و تسهیل دسترسی ایشان به منابع فراوان دانش تغییر خواهد کرد . آنچه در این مدارس به صورت کاملاً واضح و آشکار قابل مشاهده است ، به کارگیری بهینه فناوریهای نوین در جهت دستیابی به اهداف مدارس هوشمند است . دانش آموزان و معلمین براحتی از تسهیلاتی که فناوریهای نوین در اختیار ایشان قرار داده است در جهت افزایش بهره وری فرایند یادگیری و یاددهی استفاده می نمایند . مدیریت در این گونه مدارس با کنترل دقیق تر و سریعتر عملکردها ، در جهت سازماندهی و ارتقای کیفیت آموزشی حرکت خواهد کرد، همچنین مدیریت با به کارگیری سیستمهای مدیریتی در درون مدرسه این امکان را می یابد تا فرایند پیشرفت آموزشی دانش آموزان را بشکل موثرتری مورد توجه قرار دهد . در این گونه مدارس حضور ، مشارکت و پشتیبانی والدین و جامعه در فرایند یادگیری و در هدایت و راهبری دانش آموزان به طور چشمگیری افزایش یافته و قابل مشاهده است و ایشان خود را در امر یادگیری دانش آموزان سهیم می دانند . مدارس هوشمند با توجه به امکانات و تسهیلاتی که در اختیار دارند به برنامه ریزی برای تبدیل شدن به مرکز آموزش عمومی جامعه خواهند پرداخت و در این راه از تمام ظرفیتهای خود بهره گیری می کنند. مدارس هوشمند را می توان یک سازمان یادگیرنده دانست . این سازمان در طول زمان تکامل یافته و به طور مستمر ، کارکنان ، منابع آموزشی و تواناییهای اجرایی خود را توسعه می دهد . این ویژگی به مدرسه این امکان را می دهد تا خود را با شرایط متغییر عصر حاضر سازگار نمایند.
۱۳۸۹ مهر ۳۰, جمعه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر