۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

هوش های چندگانه و یادگیری الکترونیکی

با توجه به اینکه رایانه خود یک مکانیسم خنثی است و چیزی که آن را به فعالیت وامی­دارد، برنامه­های نرم­افزاری است. این برنامه­های نرم­افزاری را می­توان طوری طراحی کرد که به هیچ یک یا همه­ی مقولات هوشی بپردازد. برای مثال، نرم افزار واژه­پرداز، ازکاربران خود، سطح معینی از هوش زبانی را درخواست می­کند، یا نرم افزار ترسیم و رنگ­آمیزی، بیشتر به هوش مکانی نیاز دارد. ما می­توانیم از تئوری هوش­های چندگانه به عنوان مبنایی جهت انتخاب نرم­افزار لازم برای استفاده در کلاس درس مجازی یا در محیط­های یادگیری الکترونیکی کمک بگیریم. شاید جالبترین کاربرد فناوری مشتمل بر هوش­های چندگانه در آموزش الکترونیکی، مربوط به حوزه­ی برنامه­های چندرسانه­ای باشد. استفاده از نرم­افزار چندرسانه­ای که دربرگیرنده­ی متن لغوی(هوش زبانی)، تصاویر(هوش مکانی)،پارتیتو آوایی(هوش موسیقایی یا زبانی) و داده­های ویدیویی(هوش حرکتی-جسمانی) و سایر مقولات هوشی است را می­توان در حوزه­ی یادگیری الکترونیکی، گسترش داد. در طراحی فرصت­های یادگیری الکترونیکی برای فراگیران لازم است به هریک از مقولات هوشی مرتبط با نوع فعالیت یادگیری بهره گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر